SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ




Život našich bratří a sester, kteří nás předešli do Božího království, je pro nás svědectvím žitého evangelia, žité víry. Tato autentická zkušenost "Církve vítězné" je pro nás zdrojem našeho poznání o Boží slávě a velikosti i o cestách spásy, které jsou tak individuální i stejné zároveň. Je dokonce zdrojem spolu s Písmem a tradicí pro naše teologické uvažování. Proto je tato životodárná inspirace cenná pro každého křesťana.





 

(9.5.2013)

Jan od sv. Samsona - Slepý bratr

Jan od sv. Samsona - Slepý bratr


Svatost nespočívá v tom, jestli pociťujeme nebo nepociťujeme Boha, když se vylévá do duše nebo se jí dotýká svými božskými paprsky, ale ve skutečném bytostném praktikování lásky. (Jan od sv. Samsona, L´éguillon, 295n)



více

Sekce: KARMEL, SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(13.11.2012)

Svatá Anežka Česká (1211 – 1282)

Svatá Anežka Česká (1211 –  1282)

Česká princezna Anežka Přemyslovna je naprosto mimořádným zjevem v duchovních i kulturních dějinách naší země. Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I., její matkou byla Konstancie, dcera uherského krále Bély III. Když byly Anežce pouhé tři roky, byla poslána se svou starší sestrou Annou do polské Třebnice. Obě byly zasnoubeny synům slezského knížete Jindřicha Bradatého a svaté Hedviky, a proto byly poslány na vychování do tamního kláštera cisterciaček, který svatá Hedvika založila. Za tři roky se však Anežka vrátila domů, protože syn vévody, s nímž byla zasnoubena, zemřel. Po krátkém pobytu na Pražském hradě byla poslána do kláštera premonstrátek v Doksanech, protože zdejší klášter byl vyhledáván jako centrum výchovy a vzdělání pro dívky z významných šlechtických rodů. Anežka zde zůstala asi rok a půl.

více

Sekce: SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(15.10.2012)

Mystická nauka svaté Terezie od Ježíše (1515-1582)

Mystická nauka svaté Terezie od Ježíše (1515-1582)


Tereziánská mystika je podle vlastních Tereziiných slov „mystika modlitby,“ přesněji řečeno „mystika života modlitby“. Klíčové je slovo život, protože do dialogu a přátelského vztahu s Bohem musí vstoupit celá naše existence – polovičatý přístup nemá smysl.

více

Sekce: KARMEL, SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(1.10.2012)

Poslední místo - Sv. Terezie z Lisieux

Poslední místo - Sv. Terezie z Lisieux

1. října slaví celá církev svátek sv. Terezie od Dítěte Ježíše a svaté Tváře, panny a učitelky církve. Narodila se 2. ledna 1873 v Alençonu v severozápadní Francii. Vlastním jménem se jmenovala Marie Františka Terezie Martinová. Když jí bylo tři a půl roku, zemřela jí matka a otec se i s dětmi přestěhoval do Lisieux. Tam v patnácti letech vstoupila do kláštera bosých karmelitek. Vynikala pokorou, evangelní prostotou a především důvěrou v Boha. Těmto ctnostem učila slovem i příkladem také novicky. Svůj život obětovala za obrácení hříšníků, za kněze a za šíření víry. Zemřela na tuberkulózu 30. září 1897. V roce 1925 byla prohlášena za svatou a roku 1927 za patronku misií. V roce 1997 byla prohlášena učitelkou církve. Zde přinášíme převážnou část jejího dopisu sestře Genovévě (243) ze 7. června 1897.

více

Sekce: DUCHOVNÍ ŽIVOT, KARMEL, SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(5.9.2012)

Matka Tereza - 15 let od její smrti

Matka Tereza - 15 let od její smrti

„Svatost není nic mimořádného, není jen pro vyvolené. Svatost je velmi prostý úkol pro každého z nás: vždy a všude s úsměvem přijmout Boha.“ To jsou slova matky Terezy z Kalkaty, jedné z největších osobností 20. století, kterou milovali a obdivovali nejen křesťané, ale i vyznavači jiných náboženství a bezvěrci. Cti oltáře se jí dostalo neuvěřitelně brzy: papež Jan Pavel II. ji blahořečil již dne 19. října roku 2003, tedy sotva šest let po její smrti.

více

Sekce: DUCHOVNÍ ŽIVOT, SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(4.7.2012)

Svatý Prokop (po r. 970 – 1053)

Svatý Prokop (po r. 970 – 1053)


Narodil se někdy po roce 970 do zemanské rodiny na tvrzi v Chotouni (mezi Českým Brodem a Kouřimí). Otec se jmenoval Vít (Vojslav) a matka zřejmě Božena. Rodiče mu dopřáli kvalitní vzdělání ve slovanském jazyce u kněží na Vyšehradě. Stal se knězem, přestože byl ženatý a měl syna Jimrama – v té době nebylo kněžství nutně spojeno s celibátem.

více

Sekce: SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(25.5.2012)

Svatá Marie Magdalena de´Pazzi (1566-1607)

Svatá Marie Magdalena de´Pazzi (1566-1607)


Svatou Terezii „Velikou“, tedy z Ávily, zakladatelku a nejznámější světici bosého Karmelu, nezřídka již v době barokní vyobrazovali umělci spolu s jinou velkou mystičkou, která byla řeholnicí nereformovaného Karmelu, totiž se svatou Marií Magdalenou de´Pazzi. Tak je tomu například i na jednom z oltářů v kostele sv. Havla na Starém Městě Pražském. Přestože i památka této světice je zapsána v celocírkevním kalendáři, je svatá Marie Magdaléna de´Pazzi známa méně. Její vnitřní život byl ale velmi bohatý a projevuje strhující sílu Boží lásky k člověku.


více

Sekce: KARMEL, SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(16.5.2012)

Svatý Jan Nepomucký (cca 1345 - 1393)

Svatý Jan Nepomucký (cca 1345 - 1393)

Narodil se někdy kolem poloviny 14. století v Pomuku v Čechách (pozdější Nepomuk u Plzně). Jeho otcem byl pomucký rychtář Welflin, patrně německé národnosti. O matce nic bližšího nevíme, ale vzhledem k tomu, že Jan mluvil dobře česky, byla asi Češka. Rodná obec patřila ke klášteru cisterciáků a tam se Janovi dostalo dobrého základního vzdělání. Později dosáhl bakaláře práv na pražské univerzitě, založené krátce předtím r. 1348 Karlem IV. V letech 1369-1380 zastával úřad notáře v kanceláři arcibiskupa Jana Očka z Vlašimě, což předpokládalo znalost úředních jazyků i právních zvyklostí. Ze zachované dokumentace psané jeho rukou lze soudit, že byl v administrativě vynikající.

více

Sekce: SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(6.5.2012)

Svatý Jan Sarkander (1576 - 1620)

Svatý Jan Sarkander (1576 - 1620)


Svatý Jan Sarkander žil v době závažných náboženských rozbrojů, které ho nakonec stály život. Pro složitost doby a neúplnost pramenů je nejednoznačnou postavou jak z hlediska historického, tak i z ekumenického.



více

Sekce: SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ

(23.4.2012)

Svatý Vojtěch (956 – 997)

Svatý Vojtěch (956 – 997)


Životní příběh svatého Vojtěcha se zdá být potvrzením evangelního výroku, že žádný prorok není vítán ve svém domově. Zatímco v mnohých okolních zemích českého biskupa ctili, vítali a milovali, v jeho vlastní zemi jej čekaly jen neúspěchy, zrada a odmítání. Dvakrát z Čech odešel, ale dvakrát byl papežem poslán zpět. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v krajinách tehdejšího Pruska. Jeho ostatky se nacházejí v hlavní lodi pražské katedrály.

více

Sekce: SVATÍ - BOŽÍ PŘÁTELÉ


RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

Kontakt na správce stránek: webmaster(@)vojtechkodet.cz 

Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.